030 - 2518995 info@interstep.nl
Onverwachte concurrentie door disruptie

Onverwachte concurrentie door disruptie

We bevinden ons momenteel in de grootste industriële revolutie van de afgelopen 200 jaar. We leven in een wereld van digitale platformen en internet. De digitale snelwegen zijn in de afgelopen jaren gecreëerd, nu is het tijd om deze snelwegen volop te bewandelen. Organisaties die dit inzien en omarmen, kunnen snel exponentiële groei laten zien. Het gevaar hiervan is ook dat stilstand in deze dynamische wereld een behoorlijke achterstand op de concurrentie zal veroorzaken.

Niet alleen de technologie verandert snel, onze omgeving ook. Concurrentie komt uit onverwachte hoeken, op internationale schaal. Een mooi voorbeeld hiervan is de ‘arrogantie’ van meneer Hilton een aantal jaar geleden. Hij beweerde dat zijn hotelketen geen echte concurrentie had en waande zich in een comfortabele positie. Zijn concurrentie kwam echter uit een nog-niet-bestaande hoek: Airbnb. Dit nieuwe concept, mede mogelijk door de digitale revolutie, won het binnen no-time qua populariteit van hotelketen Hilton. Een ander voorbeeld is de concurrentie van taxi’s door de komst van Uber of de concurrentie van televisiezenders door Netflix. Deze disruptieve organisaties zorgen er voor dat oude businessmodellen gedoemd zijn zonder verandering.

De conclusie mag getrokken worden dat je als organisatie niet het idee mag hebben dat je hier immuun voor bent. Businessmodellen dienen constant bijgedraaid te worden om relevant te blijven. Een onderzoek van Richard Foster, consultant bij het bedrijf Innosight, toont aan dat de gemiddelde levensduur van een bedrijf enorm is afgenomen. In 1958 was de gemiddelde levensduur van een bedrijf nog 61 jaar, in 1980 was deze gedaald tot 25 jaar en nu is de voorspelling is dat deze op korte termijn zal dalen naar minder dan 10 jaar.

Diezelfde lijn is zichtbaar geworden in het carrièrepad van een individu. Mensen blijven niet meer 40 jaar voor dezelfde werkgever werken in dezelfde functie. De stappen die iemand zet waarbij hij/zij van junior, naar medior, naar senior, naar manager doorgroeit, zijn gebaseerd op oude gedachte en is niet meer van deze tijd. De carrièrestappen die iemand nu neemt zijn meer gebaseerd op persoonlijkheid, talenten en intrinsieke motivatiefactoren. Voldoening zit ‘m niet meer per se in het bereiken van ‘de top’.

 

Bron: https://www.emerce.nl/opinie/bedrijven-gaan-eerder-dood-sanoma-dus

Overig nieuws

Interview met collega Dennis, werkvoorbereider WTB bij Unica

Wij gaan regelmatig op projectbezoek bij onze collega’s om persoonlijk contact te houden. Daarnaast willen we ook graag meer van ze te weten komen. Deze maand interviewde we Dennis die momenteel werkzaam is als Werkvoorbereider WTB bij Unica. Hier is hij de schakel tussen de servicemonteurs en de ....

Lees meer..

De top 10 benodigde skills in de vierde industriële revolutie

De razendsnelle ontwikkelingen in de techniek zorgen ervoor dat onze wereld en samenleving veranderen. Kennis wordt op nieuwe manieren ingezet, processen worden exponentieel versneld en robots nemen taken van mensen over. Het World Economic Forum heeft onderzoek gedaan naar de verandering in benodig....

Lees meer..

2e plaats voor Nederland op wereld-innovatielijst

Op de Global Innovation Index, een jaarlijkse ordening van landen op basis van hun capaciteiten en successen op innovatiegebied, is dit jaar Nederland naar de tweede plaats gestegen. Het enige land dat hoger scoort, is Zwitserland.....

Lees meer..

Interview met collega Foort: Sr. Werkvoorbereider WT bij Engie op Schiphol

InterStep gaat regelmatig op projectbezoek bij onze collega's om persoonlijk contact te houden. Daarnaast willen we ook graag meer van ze te weten komen. Deze maand interviewden we Foort die momenteel werkzaam is als Werkvoorbereider Werktuigbouwkunde bij Engie op Schiphol.....

Lees meer..
Website gemaakt door: 3seconds.nl Webdesign