030 - 2518995 info@interstep.nl
Noorwegen bouwt ‘s werelds eerste zwevende tunnel onder water

Noorwegen bouwt ‘s werelds eerste zwevende tunnel onder water

Drukte op de snelwegen, in Nederland weten we er alles van. Gedurende de zomervakantie kunnen we vaak wel doorrijden maar daarna sluiten we zowel in de ochtend als in de middag aan in de file. InterStep werkt in Nederland mee aan een aantal projecten, zoals de A2 Avenue in Maastricht en de Noord-Zuid lijn in Amsterdam om het vervoer te verbeteren en optimaliseren. Vooruitstrevende en zeer mooie projecten, net als de ambitieuze plannen die men in Noorwegen aan het maken zijn.

In Noorwegen willen ze, om het verkeer van de lokale veerboten te verminderen, een zwevende onderwatertunnel bouwen waarmee reizigers van Kristiansand naar Trondheim kunnen reizen. Op dit moment kan een reis tussen deze twee Noorse steden zo’n 21 uur duren. Deze reistijd is grotendeels te wijten aan de zeven boottochten die je moet maken.

Omdat dat allemaal wel erg onhandig is, wil Noorwegen zwevende tunnels onder water gaan bouwen. De tunnels worden aan drijvende platformen gekoppeld en worden meer dan een kilometer lang. Op de plekken waar je normaal gesproken de boot zou pakken, duik je dan via de tunnel onder het water om verder te rijden.

De drijvende tunnels worden zo ontworpen dat ze bestand zijn tegen ieder type weer, ook als het vriest. Het project gaat 22,7 miljard dollar kosten. De bedoeling is dat in 2035 een trip van Kristiansand naar Trondheim 10 uur gaat duren in plaats van 21 uur. Op het moment worden in Noorwegen al 1.150 verkeerstunnels gebruikt, waarvan tientallen onder water. De Noren zijn dus al redelijk vertrouwd met het bouwen van deze tunnels.

Als iemand op dit moment met spoed naar het ziekenhuis moet, moet hij worden opgehaald door een helikopter, omdat het te lang duurt om met de veerboot te reizen. Als de tunnels er straks liggen, hoeft dit niet meer. Nog een voordeel: het prachtige landschap van Noorwegen wordt er niet door aangetast, want alles bevindt zich onder water. Wat dat betreft nemen ze een voorbeeld aan de Groene Loper in Maastricht, waarbij het landschap behouden blijft.

Overig nieuws

Interview met collega Jasper: elektrotechnisch werkvoorbereider bij Aspen

Wij gaan regelmatig op projectbezoek bij onze collega’s om persoonlijk contact te houden. Daarnaast willen we ook graag meer van ze te weten komen. Deze maand interviewde we ex-militair Jasper, die momenteel werkzaam is via InterStep als elektrotechnisch werkvoorbereider bij Aspen.....

Lees meer..

Krijg jij als techneut wat je verdient?

Een baan in de techniek is fijn als je goed op je plek zit, maar voel jij je gewaardeerd bij je huidige werkgever?....

Lees meer..

Zonder experimenten geen verandering

“Dat doen we op deze manier, omdat we dat al jaren zo doen”, “Dat hebben we al eerder geprobeerd, en dat werkte niet”, “Dit is het stappenplan wat we moeten volgen”. In deze tijd van disruptie kunnen dit soort uitspraken een bedrijf de afgrond in werken. Het vermogen van mensen om te kun....

Lees meer..

Interview met collega Dennis, werkvoorbereider WTB bij Unica

Wij gaan regelmatig op projectbezoek bij onze collega’s om persoonlijk contact te houden. Daarnaast willen we ook graag meer van ze te weten komen. Deze maand interviewde we Dennis die momenteel werkzaam is als Werkvoorbereider WTB bij Unica. Hier is hij de schakel tussen de servicemonteurs en de ....

Lees meer..
Website gemaakt door: 3seconds.nl Webdesign