Wij gaan regelmatig op projectbezoek bij onze collega’s om persoonlijk contact te houden. Daarnaast willen we graag meer van ze te weten komen. Deze maand bezochten we onze collega Richard die momenteel werkzaam is als tekenaar bij Hoppenbrouwers in Udenhout waar hij werkt binnen de divisie woningbouw.
Wat is je functie, bij welke organisatie?
Hoppenbrouwers heeft de afgelopen jaren een flinke groei doorgemaakt. Hier mag Richard zijn steentje aan bijdragen. Binnen Hoppenbrouwers is Richard verantwoordelijk voor diverse projecten waaronder een BIM project in Den Bosch. “Op dit moment houd ik me onder andere bezig met een wooncomplex met 63 appartementen waarvoor ik met AutoCAD, StabiCAD (2D) en REVIT (3D) alle details voor dit project uitwerk. Hierbij is REVIT een programma waar ik graag mee werk.”
“Ik ben verantwoordelijk voor eigenlijk alles wat met het intekenen van elektra te maken heeft, zowel op het gebied van zwakstroom als sterkstroom. Het gaat om het 3D intekenen van alle elektrotechnische componenten, sparingstekeningen, aanzichten en nog meer aan de hand van een bouwkundig 3D-model. Dit gebeurt te allen tijde volgens vooraf vastgelegde afspraken, gedefinieerde protocollen en in nauwe samenspraak met de desbetreffende aannemer (BIM). Hiervoor heb ik via InterStep verschillende cursussen en trainingen mogen volgen, waaronder dus ook een cursus REVIT”
Voordat Richard aan de slag ging bij Hoppenbrouwers zat hij bij een kleiner installatiebureau waar er weinig tot geen gebruik werd gemaakt van REVIT. Gezien hij zich graag door wilde ontwikkelen in BIM met betrekking tot het gebruik van REVIT, heeft Daan van Dijk (Account Manager InterStep) de mogelijkheden onderzocht voor Richard. Hoppenbrouwers was volgens Daan de perfecte plek voor Richard. Hiervoor is Richard hem nog steeds dankbaar.
Wat vind je het leukste aan jouw werk?
Wanneer Richard gevraagd wordt wat hij het leukste vindt aan zijn baan geeft hij aan dat de diversiteit van zijn baan hem het meeste aanspreekt.
“Omdat ik op projectbasis werk, switch is tussen verschillende organisaties, projecten en functies. Zo heb ik gewerkt als een werkvoorbereider, engineer, tekenaar of een combinatie van deze functies. Wat mij aanspreek binnen Hoppenbrouwers is de insteek die zij hebben met betrekking tot projectteams: ieder team binnen een divisie is verantwoordelijk voor haar eigen taken en daarbinnen ben ik weer verantwoordelijk voor mijn eigen activiteiten. Alsof je je eigen zaak moet runnen. Ook de platte structuur binnen Hoppenbrouwers spreek mij aan, korte lijntjes en veel persoonlijk contact. Daarnaast is de software – met name REVIT – hier perfect geregeld. Zolang ik hier kan blijven werken met REVIT dan doe ik dat maar al te graag.”
Sinds wanneer ben je werkzaam op dit project/ werkzaam via InterStep?
“Ik ben sinds eind oktober 2018 als tekenaar werkzaam bij Hoppenbrouwers. Daarbij werk ik sinds 2002 voor InterStep. Dankzij InterStep heb ik verschillende plekken en organisatie mogen ervaren en daar hoort natuurlijk ook een grote diversiteit aan projecten bij.”
Wat is je achtergrond (opleiding, werkverleden)?
“Mijn basis is gevormd op de MTS elektrotechniek in de richting energietechniek. Na mijn afstuderen ben ik begonnen als tekenaar van verkeersregelinstallaties. Dit was nog voor het AutoCAD-tijdperk. Binnen die organisatie ben ik overgegaan naar het tekenen in de elektrotechniek, daarbij heb ik gebruik gemaakt van de eerste versies van AutoCAD. Na die baan ben ik een paar jaar werkzaam geweest als werkvoorbereider bij een combi-aannemer in woning- en bedrijfsaansluitingen. Uiteindelijk ben ik overgegaan naar InterStep. Dankzij het opleidingsbudget dat InterStep biedt heb ik veel cursussen en opleidingen kunnen volgen en afronden. Waardoor ik mijn kennis heb kunnen verbreden en ik zeker niet stil heb gestaan.”
Hoe ben je met InterStep in contact gekomen?
“Destijds werkte ik voor een huisinstallateur die werd overgenomen door een grote holdingmaatschappij. Aangezien mijn voorkeur uitging naar een wat kleinere organisatie ben ik op zoek gegaan naar iets anders. Na een korte zoektocht kwam ik bij Nexes – de voorloper van InterStep – terecht. Ik dacht, ik probeer het gewoon als het niks is ben ik er zo weer weg. Daar zitten we 15 jaar later…”
Waarom heb je voor InterStep gekozen?
“Ik was op zoek naar een nieuwe baan bij een niet al te grote organisatie. InterStep voldeed aan de eisen en kwam met de perfecte deal: een goed startsalaris en een auto van de zaak. Maar wat ik nog belangrijker vond was dat InterStep mij vooruitzicht bood op mooie en uitdagende projecten binnen branches/organisatie die mij aanspraken.”
Wat is het verschil van InterStep ten opzichte van andere werkgevers?
“Als ik eerlijk moet zijn heb ik geen idee, ik werk al 15 jaar voor InterStep…”
Hoe ervaar je de samenwerking met InterStep?
“De samenwerking met InterStep ervaar ik als zeer prettig. InterStep weet wat ik wil omdat ze me door de jaren heen goed hebben leren kennen. Binnen InterStep heerst er een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Iedereen is erg betrokken en ze luisteren echt naar dat wat ik graag wil of te zeggen heb. InterStep heeft interessante klanten en mooie projecten. Ook stellen ze een flink budget beschikbaar om cursussen te volgen. Hierdoor zit ik nu op een mooi project waar ik met REVIT kan werken. Ik ben InterStep hier dankbaar voor.”
Waarom zou je InterStep bij iemand aanraden als werkgever?
“Ik zou InterStep bij iemand anders aanraden omdat het een flexibele organisatie is, waarbij de accountmanager en fieldmanager goed met je meedenken. Niet alleen op het gebied van werk maar ook op persoonlijk vlak kan ik altijd bij ze terecht. Dankzij de fieldmanager en het ontwikkelingsbudget ben ik niet alleen gegroeid op werkgebied maar ook zeker op persoonlijk gebied. Er hangt binnen InterStep een relaxte sfeer waar ik de vrijheid voel om te zijn wie ik ben en dat waardeer ik.”