030 - 2518995 info@interstep.nl
Gamen om evacuatiegedrag bij een aardbeving te onderzoeken

Gamen om evacuatiegedrag bij een aardbeving te onderzoeken

Tijdens een natuurramp, zoals een aardbeving, maken mensen keuzes: blijven of vertrekken? Lopen of de auto pakken? Deze keuzes zijn van invloed op het aantal gewonden en doden dat kan vallen.

Om de factoren te kunnen onderzoeken die deze keuzes beïnvloeden, ontwikkelde promovenda Mignon van den Berg samen met Japanse onderzoekers van het National Institute of Informatics in Tokyo de serious game ‘Everscape’. Mignon van den Berg promoveert maandag 12 december bij de TU Delft.

Serious game

Mensen arriveren per helikopter op een eiland dat niemand kent en vervolgen hun weg per auto naar een concert elders op het eiland. De deelnemers zitten achter een computer en spelen met z’n vijfentwintigen tegelijkertijd de serious game EverScape.

Zoals je al kan raden gebeurt er tijdens het concert een natuurramp. In dit geval een aardbeving, waarbij ze het eiland zo snel mogelijk moeten verlaten per helikopter. Tijdens het spelen krijgen de deelnemers nieuwsberichten te zien waar ze informatie wordt verschaft over mogelijke tsunami’s, vertrektijden van de helikopter en mogelijke vertrekroutes.

Een belangrijkere factor om te vertrekken is informatie en met name ook de bijbehorende instructies. Van den Berg: ‘Vrijwel direct na de aardbeving kregen de deelnemers officiële informatie en instructies in de vorm van een nieuwsboodschap. Daarop besloot iedereen te vertrekken via de opties die werden aangegeven. Na afloop van de game vroeg een deelnemer: ‘Ik wilde vluchten naar een berg, maar ik besloot toch de trein te pakken. Was de berg een optie?’ In het spel was het mogelijk om te vluchten naar een berg, maar mensen gaan blijkbaar toch af op de informatie die ze hebben. En mochten er geen officiële informatie of instructies zijn, dan zijn mensen dus geneigd om anderen te volgen.’

Volggedrag

‘Bijna iedereen overleeft het’, licht Mignon van den Berg toe. ‘Het mooie van een serious game is dat je onderzoek kunt doen in een gecontroleerde omgeving. Je hoeft mensen niet letterlijk in benarde posities te zetten om hun keuzes te monitoren. Doordat de deelnemers individueel, maar tegelijkertijd het spel speelden, kon ik zien hoe ze elkaar beïnvloedden: hoe ze naar elkaars gedrag kijken en daarop besluiten nemen. Als mensen geen informatie hebben, zoals een nieuwsbericht, zijn ze geneigd om andere mensen te volgen. Dat is de informatie die ze op dat moment hebben. Als bijvoorbeeld drie van de vijf mensen die dichtbij je staan, vertrekken dan besluit je vaak zelf ook te vertrekken.’

En dat volggedrag is moeilijk te beïnvloeden. Van den Berg: ‘De omstandigheden bij evacuaties zijn vaak onverwacht. Hierdoor kan het gebeuren dat juist de mensen worden gevolgd die onveilige beslissingen nemen. Dan ontstaat er dus een onwenselijke en nog onveiligere situatie. Het is daarom belangrijk dat er bij drukke evenementen goed getraind beveiligingspersoneel en hulpdiensten aanwezig zijn die mensen sturen in geval van een ramp.’

Realistische ramp

‘Collega’s in Japan hielpen de virtuele omgeving voor Everscape te ontwikkelen. Vanuit hen kwam het verzoek om een aardbeving en tsunami als scenario voor het onderzoek te gebruiken. Uit de vragenlijst bleek dat deelnemers het een realistische casus vonden, ondanks dat het een fictief eiland is. Maar ik ben nog wel benieuwd hoe mensen zich gedragen in een omgeving die ze wel kennen, of hoe mensen zich gedragen als zij al eerder een natuurramp hebben meegemaakt. Dat zijn interessante casussen voor vervolgonderzoek.’

Bron: TU Delft

Overig nieuws

Interview met collega Jasper: elektrotechnisch werkvoorbereider bij Aspen

Wij gaan regelmatig op projectbezoek bij onze collega’s om persoonlijk contact te houden. Daarnaast willen we ook graag meer van ze te weten komen. Deze maand interviewde we ex-militair Jasper, die momenteel werkzaam is via InterStep als elektrotechnisch werkvoorbereider bij Aspen.....

Lees meer..

Krijg jij als techneut wat je verdient?

Een baan in de techniek is fijn als je goed op je plek zit, maar voel jij je gewaardeerd bij je huidige werkgever?....

Lees meer..

Zonder experimenten geen verandering

“Dat doen we op deze manier, omdat we dat al jaren zo doen”, “Dat hebben we al eerder geprobeerd, en dat werkte niet”, “Dit is het stappenplan wat we moeten volgen”. In deze tijd van disruptie kunnen dit soort uitspraken een bedrijf de afgrond in werken. Het vermogen van mensen om te kun....

Lees meer..

Interview met collega Dennis, werkvoorbereider WTB bij Unica

Wij gaan regelmatig op projectbezoek bij onze collega’s om persoonlijk contact te houden. Daarnaast willen we ook graag meer van ze te weten komen. Deze maand interviewde we Dennis die momenteel werkzaam is als Werkvoorbereider WTB bij Unica. Hier is hij de schakel tussen de servicemonteurs en de ....

Lees meer..
Website gemaakt door: 3seconds.nl Webdesign