030 - 2518995 info@interstep.nl
De top 10 benodigde skills in de vierde industriële revolutie

De top 10 benodigde skills in de vierde industriële revolutie

De razendsnelle ontwikkelingen in de techniek zorgen ervoor dat onze wereld en samenleving veranderen. Kennis wordt op nieuwe manieren ingezet, processen worden exponentieel versneld en robots nemen taken van mensen over. Het World Economic Forum heeft onderzoek gedaan naar de verandering in benodigde vaardigheden van mensen in de vierde industriële revolutie.

In 2020 heeft deze revolutie ons geavanceerde robotica, zelfstandig rijdend transport, kunstmatige intelligentie, smart-materialen, biotechnologie en nog veel meer ontwikkelingen gebracht. Hierdoor verandert de manier waarop we leven en werken. Sommige banen zullen verdwijnen en er zullen nieuwe banen bij komen. Wat een zekerheid is, is dat de werkende bevolking van de toekomst hun vaardigheden moeten aanpassen om de snelle ontwikkelingen te kunnen bijbenen.

Het World Economic Forum heeft voor dit onderzoek input gevraagd aan 350 directeuren, verspreid over 9 branches in 15 vooruitstrevende landen. Hieruit kwam een lijst van twee top 10 skills naar voren. Hierboven staat afgebeeld welke vaardigheden in 2015 het meest relevant en nodig waren op werkgebied, en daarnaast welke vaardigheden in 2020 in deze top 10 staan. Binnen een tijdsbestek van vijf jaar is meer dan een derde van de belangrijkste werkgerelateerde vaardigheden veranderd.

De top 10 benodigde skills in de vierde industriële revolutie
Wat opvallend is, is dat creativiteit enorm gestegen is. Creativiteit is nodig om op zoveel mogelijk manieren te kunnen profiteren van de nieuwste (technologische) ontwikkelingen. Daarnaast is emotionele intelligentie nieuw in de top van 2020 en staat gelijk op de zesde plaats. Beide punten zijn vaardigheden die robots (nog) niet kunnen overnemen van mensen.

‘Complex Problem Solving’, ‘Critical Thinking’ en ‘People Management’ blijven belangrijke vaardigheden voor de werkende bevolking. Met deze eerste twee vaardigheden zijn mensen in staat om processen te evalueren in het belang van een organisatie. Met ‘People Management’ kunnen zij mensen selecteren, motiveren, stimuleren en laten doorontwikkelen.

De veranderingen zullen niet op ons wachten. Bedrijfsleiders, docenten en overheden zullen allemaal proactief moeten zijn in het investeren in mensen zodat zij de juiste vaardigheden krijgen die de toekomst van hen vereist. Op die manier kan iedereen profiteren van de vierde industriële revolutie.

 

Bron

 

Overig nieuws

Interview met collega Dave, servicetechnicus bij CBRE

Wij gaan regelmatig op projectbezoek bij onze collega’s om persoonlijk contact te houden. Daarnaast willen we graag meer van ze te weten komen. Deze maand bezocht Jasper onze collega Dave, die momenteel werkzaam is als servicetechnicus bij CBRE op locatie MSD, te Oss. In zijn doorontwikkeling naar....

Lees meer..

Stop vooral met overwerken

“Alleen nog héél eventjes die presentatie afmaken” of “Ik beantwoord nog even een paar mailtjes, voordat ik ook afsluit”, en voor je het weet heb je weer ruim een uur overgewerkt… Het klinkt misschien heel onschuldig, een uur langer doorwerken, maar het is op de langere termijn schadelij....

Lees meer..

Interview met collega Jens, Engineer bij Holmatro

Wij gaan regelmatig op projectbezoek bij onze collega’s om persoonlijk contact te houden. Daarnaast willen we graag meer van ze te weten komen. Deze maand bezocht Xian-Yi onze collega Jens, die momenteel werkzaam is via InterStep als Engineer bij Holmatro. Hij houdt zich bezig met productwijziging....

Lees meer..

Help, mijn baan past niet bij mij…

Ken je dat gevoel, dat je de kracht niet kunt vinden om je bed uit te komen? Niet omdat je te laat naar bed bent gegaan, niet omdat je de slaap niet kon vatten, gewoon omdat je geen zin hebt in de dag die voor je ligt: je werk. Misschien heb je dat gevoel al een tijdje en hoop je dat het vanzelf wel....

Lees meer..
Website gemaakt door: 3seconds.nl Webdesign